Sandtigerhaj
© Tanya Houppermans

Klassen som kämpar för hajarna

Du har kanske hört om det grymma fisket som hajarna utsätts för? Det gjorde klass 7 på Skapaskolan i Huddinge, och kände att något måste ändras! Det blev starten på ett stort projekt...

Det hela började med att klassen såg en film om det ohyggliga hajfensfisket som pågår i världen. De bestämde sig för att göra något, och började att lära sig så mycket som möjligt om hajar och hajfensfiske:

– Sedan satte vi fart med projektet genom att brainstorma massor av idéer, alla kom på olika saker vi kunde göra, vi tänkte stort. Och stort blev det! Det är ganska roligt egentligen. Jag tror ingen av oss hade kunnat tro där första dagen i skolan, att om två månader är vi mitt inne i ett projekt för att rädda hajar.

Varför just hajar?

– Vi ville framförallt göra projektet om hajar eftersom att många arter av hajar är utrotningshotade och att de är livsviktiga för oss. De är en del av en näringskedja, om den rubbas för att hajar dör kommer tillslut korallreven bli smutsiga och sjuka och försvinna. Då kommer även vi människor drabbas eftersom att koraller och alger är vår största syrekälla.

Stoppa hajfensfiske

Vad är hajfensfiske?

Över hundra miljoner hajar dödas varje år i hajfensfiske. Det är innebär att det dödas tre hajar varje sekund!! Man tar bara fenorna och dumpar resten av hajen. Dumt och onödigt! Man vill framförallt ha fenorna till en soppa som anses vara väldigt lyxig i vissa delar av världen, hajfenssoppa. Det här jobbar såklart WWF med att stoppa!

Många hejarop 

För att uppmärksamma situationen med hajarna har eleverna bland annat blivit intervjuade av både tidning och radio, skrivit en debattartikel, demonstrerat och samlat in pengar till hajarna.

Vad har ni fått för respons från andra?

– Många vuxna, och barn för den delen, har gett oss väldigt bra respons. Vi har fått mejl från många, som till exempel en kvinna som var snäll och skänkte oss godispåsar. Men igår när vi var och demonstrerade var det några killar som rev sönder våra broschyrer och gav oss negativa kommentarer. Men vi har faktiskt nästan bara fått peppande och positiva kommentarer. Folk som skickar bidrag till vår insamling har skrivit saker som t.ex. ”bra jobbat”, ”fortsätt så” eller ” ni inspirerar”.

– Vi är så glada för dessa kommentarer eftersom det peppar oss att fortsätta vidare. Det är jätteviktigt för oss att information sprids. Det är vårt största mål. Människor måste få information om hajfenssoppa så att färre äter det, information om att hajar är jätteviktiga för jorden och information om att hajar egentligen är vänliga.

Några saker klassen gjort

  • Demonstrerat i centrala Stockholm
  • Gjort en broschyr om hajarna
  • Startat en blogg och ett Instagramkonto
  • Skrivit brev till ministrar
  • Startat en egen insamling
  • Spelat in en podd
Broschyr om hajar
Demonstration

Klassens tips

Om din klass vill göra något liknande är det viktigt att man måste våga tro att allt är möjligt om man bara försöker och testar sig fram. 

– Om man bara bestämmer sig, tar reda på fakta, har en planering och når ut till människor kan alla göra skillnad. Det måste finnas en plan för hur man ska kunna nå ut till så många som möjligt. Sluta inte med det bara för att någon tycker att det är töntigt utan fortsätt pusha för det.– Prata med er lärare. Kom med förslag på vad ni kan göra och ta reda på hur ni kan göra. Våga göra skillnad, för alla kan göra skillnad.

TACK för ert engagemang, säger vi på Panda Planet och WWF! Vi tycker det är helt fantastiskt att klassen gjort så mycket för att rädda hajarna.

Tack också Karla, Märta, Hanna, Livia och Ylva från klass 7 på Skapaskolan som svarade på våra frågor! Bilderna i artikeln är fotade av Emma Ohlsson, som också går i klassen.